نقش موسيقي در رشد كودك
آموزش موسیقی کودک در بهترین آموزشگاه موسیقی کرج
در معرض موسيقي قرار گرفتن و شركت فعال در خلق آن ميتواند زندگي يك كودك را هم آني، هم در بلندمدت غنا بخشد و در او خلاقيت و شكوفايي برانگيزد. ارزشهاي فرهنگي را به وي منتقل كند و به رشد جسماني، فكري و اجتماعي او كمك كند.
تحقيقات نشان داده است كه گوش دادن به موسيقي، اثرات مثبت كوتاهمدت و بلندمدت بر قدرت استدلال انتزاعي دارد. معروفترين اين مطالعات به نام «اثر موتزارت» است. در اين بررسي دانشجوياني كه به يك سونات پيانوي موتزارت گوش داده بودند، هشت نمره بالاتر از گروه كنترل در تست هوش كسب كردند. در مطالعات ديگر، مهارتهاي ذهني كودكان پيش دبستاني و دبستاني، پس از آموختن موسيقي، پيشرفتهاي محسوسي نشان داده است.
رابطه يك كودك با موسيقي، قبل از تولد آغاز ميشود. مطالعات نشان داده است كه نوزادان در صورتي كه در سه ماه آخر حاملگي به نغمههاي موسيقي گوش داده باشند رفتارشان تغيير ميكند. نوزادان به شدت به صداها حساساند و حتي عكسالعملهاي متفاوت به سبكهاي متفاوت موسيقي دارند. در اولين ماههاي تولد، نوزادان، قدرت چشمگيري براي تشخيص الحان مختلف دارند و در سه ماهگي، كودك ميتواند الحان مشخص را با دقت بسيار تكرار كند. . حس دریافت لحن در كودك، همچنين در رشد قدرت تكلم او نقش دارد. اين احساس، الگوي تكلم بزرگسالان را برای او قابل فهمتر ميگرداند. در آغاز، لحن ها و ريتمهاي مكالمه كودكانه كه «به زبان مادر» شناخته ميشود، اغراقآميز است.
پس از آن، خصوصيات تكلم عادي بزرگسالان را به خود ميگيرد مانند وقتي كه صدا در پايان يك جمله سؤالي اوج ميگيرد. همچنين شناخت ساختارهاي موسيقي كه در فرهنگ او وجود دارد، در كودكي آغاز ميشود. كودكان ششماهه، قادرند كه ارتباطهاي تونال را در طيف وسيعي از گامهاي موسيقي تشخيص دهند. اين قدرت در مورد فرهنگهايي كه با فرهنگ خودشان تفاوتهاي عمده دارد هم صادق است. در يك سالگي اين باز بودنِ ذهن كودك كمكم از بين رفته و انتظارات موسيقايي كودك با فواصل صوتي موسيقي فرهنگ خود او شكل ميگيرد.
كودكان، تلاشهاي ابتدايي خود را براي آواز خواندن از هشت ماهگي هم ميتوانند آغاز كنند و از خود صداهاي موسيقايي درآورند و تا دوازده ماهگي قدرت خود را براي تكرار الگوهاي لحن مشخص نشان ميدهند. تا هجده ماهگي هماهنگي بين حركات و ريتم و توانايي تكرار فواصل ملوديكِ، رشد ميكند. وقتي آواز خواندن واقعي آغاز ميشود، بين سالهاي دوم و سوم زندگي، ابتدا كلمات را ميآموزد، پس از آن ريتم و سپس لحن. تا پنج سالگي، ذهن کودک گنجینه ای از آواز هاست.
بچههاي كودكستاني ميتوانند نوعاً عبارات موسيقايي را تشخيص دهند و مفهوم سرعت و پويايي را ميفهمند. (سرعت به معناي تندي يا كندي و پويايي به معناي قوت يا نرمي صدا)
هفتسالهها تفاوتهاي الحان را حتي در مقیاس های کوچک(تفاوت های ناچیز بین لحن اصوات) ميتوانند دريابند. بين سن پنج تا هشت سال حساسيتي نسبت به مفهوم مايه(قطعه در چه گامي است) در او رشد ميكند و همراه آن قدرت تشخيص تغييرات در هارموني. همين حساسيت در او براي تشخيص مايههاي موسیقی(قوی یا ضعیف) ظهور ميكند و كودك ميتواند انتقالات گامها در ملودي را تشخيص دهد.
يكي از بهترين راههايي كه پدر و مادر ميتوانند علاقه به موسيقي را در كودكان خود برانگيزند، آن است كه خود نمونه مثبتي براي آنها شوند، عشق خود را به موسيقي نشان دهند، بچههاي خود را از سنين بسيار پايين با موسيقي و كنسرت آشنا كنند و براي آنها و به همراه آنها در منزل آواز بخوانند.
نوزاداني كه در منزل موسيقي ميشنوند اغلب حتي پيش از حرف زدن ميتوانند آواز بخوانند. از اول، والدين ميتوانند فرآيند آشنايي كودك را با موسيقي از طريق آواز خواندن براي او تقويت كنند.
نوزادان، در همه جاي دنيا، لالايي و آوازهاي آرام ديگر را كه داراي لحن محدود و الگوي ملودي ساده و تكراري هستند ترجيح ميدهند. در اواسط سال اول ميتوان آوازهاي زندهتري را بر آنها افزود و آوازهاي سؤال و جوابيمانند. آوازهاي مورد علاقه بيشتر آنهايي هستند كه اشعاري درباره حيوانات يا با صداي حيوانات دارند و يا به قسمتهايي از بدن اشاره دارند كه ميتوانند همراه با ريتم آهنگ لمس شوند. آواز خواندن ميتواند نوزاد را آرام كند و تسلط او را بر لغات تقويت كند. اين كار ميتواند همراه با انجام كارهاي متداول در منزل و خانواده باشد.
نوزادان همچنين ميتوانند از گوش دادن به اسباببازيهاي موسيقيدار و اسباببازيهاي حيوانات كه آواز ميخوانند بهره بگيرند. بين سنين شش تا نه ماهگي ميتوانند با وسايل موسيقي به شكل اسباببازيهاي كوكي بازي كنند. در اين مرحله كودك دوست دارد تا از صداها تقليد كند و با موسيقي حركت كند. پدر و مادران نبايد از اينكه كودك يك آواز را خارج بخواند يا ضرب مناسب را حفظ نكند نگران شوند.
سودمندی های موسیقی برای خردسالان
موسیقی، در پیشرفت ذهنی، شنوایی، حسی و گفتاری اهمیت بسیار دارد، به همین سبب در آموزش کودکان پیش دبستانی به آن زیاد پرداخته می شود. موسیقی یک پایه اصلی در نخستین دوره از آموزش کودک است. به کمک موسیقی، کودک ابراز و بیان به گونه ای دیگر را می آموزد و می تواند در جامعه حضورفعال داشته باشد ، چون موسیقی به کودک یاری می کند در انجام فعالیت های روزانه اش ، در صورت دارا بودن توانایی مراقبت از خود و محیطش ، و با گسترش ارتباط هایش مستقل شود.
موسیقی کلید نزدیک شدن به دیگران است. کودکی که در ارتباط با موسیقی زندگی می کند، می آموزد چگونه به بهترین شکل با دیگر کودکان همزیستی کند، و ارتباط هایش را با هماهنگی بیشتری برقرارکند. در دوره کودکی، موسیقی برای کودکان بسیار خوشایند است و به آن ها احساس امنیت و اعتماد به نفس می دهد، چون احساس می کنند با همراهی در سرودها درک می شوند و در محیطی از همیاری، همکاری و احترام متقابل حضوردارند.
سودمندی های موسیقی برای کودکان
الفبا آموزی کودک بیش از هرچیز با موسیقی پیشرفت می کند. با بهره گرفتن از موسیقی های کودکانه، که هجاهای آن ها آهنگین و تکراری اند، و با همراهی حرکت هایی که آواز را شکل می دهند، کودک می تواند گفتار خود را بهبود ببخشد و معنای هر واژه را بهتر بفهمد. با این روش، در زمان کوتاه تری الفبا را یاد می گیرد.
موسیقی همچنین برای افزایش تمرکز کودک مفید است و توانایی او را در یادگیری ریاضیات افزایش می دهد. موسیقی، ریاضیات محض است. موسیقی با تقویت حافظه کودک، یادگیری زبان های دیگر را برای او آسان می کند. با موسیقی، کودک از راه زبان بدن (رقص) در ابرازاحساسات خود تواناتر می شود. با موسیقی، قدرت هماهنگی کودک بالا می رود و می تواند برخی کارها را به شکل ترکیبی انجام دهد.
آموزش موسیقی کودک در کرج
اموزشگاه موسیقی فرهنگ و هنر کرج با مجوز رسمی درجه یک از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بهترین مراکز تعلیم موسیقی ارف در کرج می باشد که با ایجاد فضایی کاملا مهیج و مناسب برای کودکان و نیز استفاده از اساتید مجرب و دوره دیده توانسته است قدم بزرگی در جهت آموزش موسیقی کودک در کرج بردارد.
آموزش موسیقی در بهترین آموزشگاه موسیقی در کرج
اموزشگاه موسیقی فرهنگ و هنر کرج با مجوز رسمی درجه یک از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
در لیست بهترین اموزشگاه های موسیقی کرج